Chatboty w marketingu – warto, czy nie?

0

Obecnie na rynku coraz więcej firm stosuje chatboty: w marketingu czy w szeroko pojętej obsłudze klienta. Na ich popularność wpływa fakt, że są rozwiązaniem relatywnie tanim i powszechnie dostępnym, a ich zastosowanie wpływa na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy nastawionej na rozwój i technologię.

Chatbot – co to właściwie jest?

Krótko mówiąc, jest to wykorzystanie sztucznej inteligencji w praktyce. Chatbotem nazywamy narzędzie digital marketingowe do komunikacji z klientem. Zaprojektowane, utarte algorytmy umożliwiają swobodne porozumiewanie się oraz rozwiązywanie najczęstszych problemów interesantów.

Zalety i zastosowanie chatbotów

Chatboty mają wiele zalet. Przede wszystkim jest to oszczędność – koszty pochłania jedynie zgromadzenie odpowiedniej ilości informacji i wgranie algorytmów, jednakże dobrze działający chatbot to inwestycja, która szybko się zwróci. Nie trzeba szkolić nowych użytkowników, ponieważ od pierwszego dnia pracy wie dokładnie, co robić. Niekonieczne jest również opłacenie wszelkich podatków czy zapewnienie odpowiedniego zastępstwa na czas nieobecności lub choroby.

Jeśli zdecydujesz się na zastosowanie tego narzędzia w swoim przedsiębiorstwie, powinieneś:

  • kierować się profesjonalizmem (zatrudnienie analityka i copywritera jest niezbędne)
  • dbać o ciągłe udoskonalanie bota
  • zapewniać wsparcie w cięższych przypadkach
  • dostarczać rzetelną informację (klient powinien zdawać sobie sprawę, z kim właśnie prowadzi rozmowę)

Ich zastosowanie umożliwia:

  • prowadzenie obsługi interesantów 24/7
  • wysyłanie spersonalizowanych powiadomień do klientów
  • doręczanie newslettera
  • tworzenie ściśle dopasowanych reklam na portalach społecznościowych
  • organizowanie konkursów i loterii
  • budowę pozytywnego wizerunku marki w otoczeniu zewnętrznym
  • wyszukiwanie miejsc na podstawie danej lokalizacji
  • tworzenie zindywidualizowanych profili użytkowników na podstawie ich zachowań

Szerokie zastosowanie tego narzędzia zadecydowało o jego popularności. Stosują je banki, sklepy z elektroniką, biżuterią czy przedsiębiorstwa oferujące usługi optyczne.

Obecnie istniejące chatboty obsługują centra obsługi klienta pojawiające się na stronach www (w tak zwanych dymkach/okienkach). Pozwalając przejść krok po kroku przez system zakupów czy składania reklamacji, działają na zasadzie messengera. Ich rozwinięta baza danych sprawia, że czasami wręcz trudno zorientować się, że rozmawia się właśnie z maszyną.

Chatboty powoli przejmują rolę chatów czy infolinii. Ich profesjonalizm i szybkość reakcji dorównuje już możliwościom człowieka. Zastosowanie tego rozwiązania ma pozytywny oddźwięk w oczach klientów i wpływa na wizerunek firmy, jako przedsiębiorstwa nastawionego na rozwój i technologię. Wszystko to sprawia, chatboty w marketingu mają tak dużą popularność.

Udostępnij.

Komentowanie wyłączone